حرم فلش - کد دعای فرج برای وبلاگ
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شاهان حاکم بر مردم اند و دانشمندان حاکم بر شاهان [امام صادق علیه السلام]
 
یکشنبه 90 آذر 27 , ساعت 11:44 عصر

بسم الله الرحمن الرحیم

رجا نیوز: دو ماه و نیم بیشتر تا زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی نمانده است اما علی‌رغم بحث‌های زیادی که در مورد آمدن و نیامدن گروه‌ها و لیست‌های انتخاباتی مطرح است، کمتر به ویژگی‌های یک مجلس آرمانگرا و نماینده‌ی در تراز این مجلس پرداخته می‌شود.

این در حالی است که در صورت شکل‌گیری یک مجلس کارآمد با نگاه‌های اصولی و تخصصی، ماجراهایی مانند وقف دانشگاه آزاد یا تصویب حقوق مادام العمر که آبروی نظام را در معرض آسیب قرار می‌دهد، تکرار نخواهد شد.

رجانیوز در سلسله گفت‌وگوهایی، محورهای زیر را بررسی می‌کند که:

نماینده آرمان‏گرا باید چه ویژگی‏هایی داشته باشد و این ویژگی‌ها به چه شکل باید احراز شود؟ نقش شورای نگهبان در احراز صلاحیت‏های این‎چنینی چیست و تا کجاست؟ آیا برای انتخاب نماینده باید به همین حد اکتفا شود، آیا باید به لیستی که جریان‏های سیاسی می‏دهند، اعتماد کرد؟ لیست باید چه ویژگی‏هایی داشته باشد کسانی که می‏خواهند آن را تعیین کنند، چه ویژگی‏هایی باید داشته باشند؟ آیا صرف ادعای اصول‏گرایی کافی است؟ در صورتی که دو یا چند گروه که همه ادعای اصول‏گرایی دارند و اقدام به لیست دادن کردند، تکلیف چیست؟ یکی از آسیب‌هایی که رهبر انقلاب مطرح کردند، بحث نزدیک شدن به کانون‌های قدرت و ثروت بود، این آسیب در چه مواردی خود را نشان می‏دهد؟ نحوه شناسایی عناصر مرتبط با قدرت و ثروت چگونه باید باشد؟ کدام دستگاه مسئول موظف است که در این زمینه با مردم به عنوان مطالبه صریح و مشخص رهبر انقلاب شفاف‏سازی کند؟

در سومین مصاحبه از این سلسله گفت‌وگوها، مصاحبه رجانیوز با حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مرتضی آقاتهرانی که نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و از اساتید اخلاق مطرح کشور است، منتشر می‌شود:

تفاوت‌های نمایندگی با مشاغل دیگر

شاخص‌های اصلی یک نماینده آرمان‌گرا چیست؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید نماینده را تعریف کنیم. نماینده کسی است که خودش همه کاره‌ نیست و به وکالت عده‌ای از انسان‌ها وارد مجلس می‌شود، پس نمایندگی با کارهای دیگر کلا متفاوت است. کسی که خارج از مجلس کار می‌کند، در دانشگاه، دولت، دستگاه قضا و غیره اگر کار خود را نپسندد، بعد از چند وقت می‌تواند تغییر کار یا مکان دهد؛ شهرستان، منطقه و محل خود را عوض کند، و این شدنی است. اما مجلس این‌طور نیست؛ یک محل معلوم و معینی در بخشی از پایتخت جمهوری اسلامی است که باید نماینده از سراسر ایران، خود و زندگی‌اش را رها کند و به تهران بیاید و به همراه نمایندگان دیگر، یک خانواده‌ای در مجلس تشکیل می‌دهند؛ اینها با هم زندگی می‌کنند، از ساعت 8 صبح تا ظهر باید با هم باشند، بعد از ظهرها هم که کمسیون‌ها با یک عده خاص‌تری تشکیل می‌شود؛ بعضی وقت‌ها هم که جلسات اضطراری مثل بودجه پیش می‌آید که باید بعد از ظهرها هم بیایند و تا 8-9 شب باشند.

شکل زندگی نماینده به طور کلی عوض می‌شود و این نیابت و نمایندگی از مردم در عمل یک تحقق خارجی پیدا می‌کند؛ برای همین به یک فضایی می‌آیند که بسیار بسته است و صدای بلندگو و سرو صدا و بحث وبگو و مگوی موافق و مخالف برای رأی دادن یا ندادن در آن بالاست؛ گاهی هم طرح یا لایحه‌ای می‌آید که در کمسیون‌ها باید مورد بحث و تحقیق قرار گیرد و کم کم به صحن علنی مجلس بیاید. نماینده علی الدوام باید به فکر این باشد که درست رأی و نظر دهد، درست سخن بگوید و درست موافقت و مخالفت کند.

اشکال کار زمانی مشخص می‌شود که خدا نکند که در وظیفه نمایندگی، کسی نفهمد که می‌خواهد چه کار کند؛ بیاید نماینده یک مشت سرمایه‌دار و قدرتمند شده و دنبال مسائل‌ آنها باشد.

ادامه مطلب...

یکشنبه 90 آذر 20 , ساعت 11:16 عصر

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام. امروز 20 آذر 90 است و کمتر از سه ماه تا انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی مانده است.

از 75 میلیون جمعیت ایرانی داخل و خارج کشور، نزدیک به 50 میلیون نفر واجد رأی هستند (حداقل 18 سال تمام). در انتخابات ریاست جمهوری سال 88، جمعیت واجد شرایط رأی حدود 48 میلیون نفر بود که نزدیک به 40 میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند (بیش از 80 درصد مشارکت).

بطور کلی سه جریان اجتماعی-سیاسی عمده در این دوره انتخابات شرکت دارند: انقلابی ها، محافظه کارها، غربگراها. که تحت عنوان تشکلهای جبهه پایداری انقلاب اسلامی، جبهه متحد اصولگرایان، و اصلاح طلبان فعالیت میکنند.

جبهه پایداری انقلاب اسلامی از اوایل سال 90 و با مدیریت معنوی علامه مصباح یزدی و با حضور سران انقلابی امت حزب الله تشکیل شد. دبیر کل این جبهه آیت الله مرتضی آقاتهرانی میباشد. از اعضای هیأت مؤسس و شورای مرکزی جبهه پایداری میتوان به حجت الاسلام حسینیان، حجت الاسلام رسایی، حجت الاسلام روانبخش، دکتر زارعی، دکتر الهام، دکتر کوچک زاده، دکتر باقری لنکرانی، و ... اشاره کرد. جبهه پایداری نزدیکترین جریان فکری-سیاسی به امام خامنه ای(حفظه الله) میباشند و نسبت به دیگر گروههای فعال، انقلابی تر، ولایتی تر، پاکتر، و خدمتگزارتر هستند انشاءالله.

جبهه متحد اصولگرایان از چند سال قبل وجود داشتند و تحت مدیریت آیت الله مهدوی کنی(مسئول جامعه روحانیت مبارز) و آیت الله یزدی(مسئول جامعه مدرسین حوزه علمیه) میباشد. از اعضای اصلی جبهه متحد میتوان به حجت الاسلام ابو ترابی، حجت الاسلام نواب، حجت الاسلام تقوی، دکتر حداد عادل، دکتر زاکانی، دکتر ولایتی، دکتر متکی، دکتر فدایی، دکتر لاریجانی، آقای قالیباف، آقای باهنر، آقای عسگر اولادی، آقای بادامچیان، آقای رضایی، و ... اشاره کرد. جبهه متحد اصولگرایان عموما افراد مؤمن و بسیار خوبی هستند ولی برخی اشکالات عقیدتی و عملکردی دارند که امیدواریم بهتر بشوند.

اصلاح طلبان آمریکایی هم که تقریبا از سال 75 در ایران مشغول فعالیت هستند. از اعضای افساد طلبان برای انتخابات مجلس نهم میتوان به حسن مصطفوی، محسن هاشمی، آقای عارف، کواکبیان و حدود 40 نماینده اصلاح طلب مجلس (فراکسیون اقلیت)، و ... اشاره کرد. مدیران اصلی جریان افسادات (فتنه گران) نیز اینها هستند: آمریکا و انگلیس و فرانسه و آلمان و اسرائیل و چند کشور دیگر، وهابیت و بهائیت و دراویش و فرقه های انحرافی دیگر، گروهک ریگی و پژاک و منافقین و ...، هاشمی و خاتمی و موسوی و کروبی و صانعی و فائزه هاشمی و مهدی هاشمی و عبدالله نوری و کرباسچی و جاسبی و مجید انصاری و موسوی خوئینی ها و موسوی بجنوردی و چند ده زندانی سیاسی فتنه 88 و چند ده فراری خارج نشین ضد انقلاب، و ... اشاره کرد. برنامه اصلاح طلبان ایجاد تردید و شایعه تقلب در انتخابات و تبلیغ تحریم انتخابات و سیاه نمایی و تخریب نظام و حمله به ارزشهای اسلام و انقلاب و ... میباشد. که امیدواریم نابود شوند.

باید ببینیم چه میشود و چه پیش می آید. امیدواریم که انتخاباتی باشکوه و انقلابی برگزار شود انشاءالله.

اللهم عجل لولیک الفرج



لیست کل یادداشت های این وبلاگ