حرم فلش - کد دعای فرج برای وبلاگ
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دوستی خدا برای آن که چون خشمگین شود، بردباری کند، قطعی است [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
دوشنبه 91 تیر 26 , ساعت 4:16 عصر

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام.

1. دین اسلام اصول و فروعی دارد. اعتقادات و اعمالی دارد. اصلی وجود دارد که روح جاری در تمام اصول و فروع دین است. بوسیله این اصل است که میتوان دستور حقیقی خداوند را فهمید. بوسیله این اصل است که میتوان وظیفه را تشخیص داد و اقدام درست را در هر موقعیت انجام داد. و آن اصل چیزی نیست جز اصل بصیرت: «قد جائکم بصائر من ربکم، فمن ابصر فلنفسه و من عمی فعلیها» سوره انعام آیه 104 .

2. اگر بصیرت نباشد انسان نمیتواند مسجد ضرار را از مسجد حق تشخیص دهد و آنوقت نمازی که میخواند نه تنها قبول نمیشود بلکه موجب تقویت جبهه کفر و نفاق میشود. اگر بصیرت نباشد، انسان حتی اگر طلبه و روحانی و مجتهد هم باشد، تشخیص نمیدهد که در درس چه کسی باید حاضر شود یا نشود، تشخیص نمیدهد که گاهی باید چفیه بیاندازد یا نیاندازد، تشخیص نمیدهد که از چه کسی باید شهریه بگیرد یا نگیرد، و ... .

3. "مطالبه بصیرت، مطالبه یک امر دشوار و ناممکن نیست. بصیرت پیدا کردن کار سختی نیست. بصیرت پیدا کردن همین اندازه لازم دارد که انسان اسیر دامهای گوناگون، از دوستی ها، دشمنی ها، هوای نفسها، و پیش داوری های گوناگون نشود. انسان همین قدر نگاه کند و تدبر کند، میتواند واقعیت را پیدا کند. مطالبه بصیرت، مطالبه همین تدبر است، مطالبه همین نگاه کردن است. مطالبه چیز بیشتری نیست. و به این ترتیب میشود فهمید که بصیرت پیدا کردن کار همه است. همه میتوانند بصیرت پیدا کنند" امام خامنه ای، دیدار دانشجویان و جوانان شهر قم، 4/8/1389

حدیث بصیرت



لیست کل یادداشت های این وبلاگ